aktualności

Krajowa Izba Doradców Podatkowych: W związku z koronawirusem pobór części podatków powinien być zawieszony

Przesuniecie terminów podatkowych, zaniechanie poboru niektórych danin, czy rezygnacja z kar dla biznesu – to propozycje Krajowej Izby Doradców Podatkowych w związku z epidemią koronawirusa.
Organizacja wyjaśniła, że jeszcze w piątek samorząd doradców podatkowych powołał specjalny zespół, który ma pomóc rządowi w pracach nad specustawą wprowadzającą pakiet osłonowy dla przedsiębiorców. Raport z tych prac ma być przekazany resortowi finansów w poniedziałek.

Izba zwróciła uwagę, że wraz z rozwojem sytuacji epidemiologicznej w kraju i zamykaniem kolejnych szkół, biur i urzędów, do doradców podatkowych zaczęło napływać coraz więcej sygnałów od zaniepokojonych przedsiębiorców.

„Wielu z nich może mieć za moment problemy z terminową realizacją zobowiązań podatkowych. Zamknięte biura, utrudniony dostęp do danych i dokumentacji, izolacja pracowników, zmniejszone przychody – jest wiele czynników, które mają na to wpływ. A zachwianie stabilnością biznesu, zwłaszcza małych i średnich firm, które będą miały za moment największe kłopoty, może być bardzo niebezpieczne dla całej gospodarki” – wskazał wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Radomir Szaraniec.

Samorząd wyjaśnił, że podczas weekendu opracowano własne założenia i postulaty do specustawy podatkowej. W prace – jak poinformowano – zaangażowano ponad 9 tys. doradców podatkowych.

KIDP wskazał, że nie chodzi np. o przesunięcie terminu składania deklaracji PIT czy VAT. „Trzeba działać w wielu obszarach: na przykład na wsi, w marcu i maju pobierany jest podatek rolny i podatek od nieruchomości. Inkasentem najczęściej jest sołtys, który chodzi od domu do domu. Trzeba zaniechać poboru podatków w taki sposób, przynajmniej do czasu aż sytuacja z koronawirusem się nie unormuje” – ocenił Szaraniec.

Wiceszef organizacji podkreślił jednocześnie, że „nikt nie oczekuje zwolnienia z obowiązku płacenia podatków”.

„Chodzi jedynie o to, żeby mieć dodatkowy, wydłużony czas na złożenie deklaracji podatkowych, a w przypadku, gdyby nie było to możliwe – to urzędnicy skarbowi odstąpili od karania przedsiębiorców, którzy nie mają wpływu na obecną sytuację” – dodał.

Resort finansów wraz z resortem rozwoju opracowują tzw. pakiet osłonowy dla firm w związku z koronawirusem. Ma być to zbiór przepisów i działań, których wprowadzenie ma pomóc biznesowi przetrwać obecną, trudną sytuację w Polsce. (PAP)

Całość artykułu na podatki.gazetaprawna.pl:

JESTEŚMY ZDETERMINOWANI W DZIAŁANIU

Potrzebujesz pomocy?

Prawnik naszej Kancelarii z chęcią pomoże Ci rozwiązać powstałe problemy.